ISTOTNE ZMIANY W PRAWIE DLA PRZEDSIĘBIORCÓW. Nowe uprawnienia UOKIK ! Kilka słów o zmianach w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Elżbieta Liberda        17 kwietnia 2016        Komentarze (0)

Już od dzisiaj, czyli od 17 kwietnia 2016r UOKIK uzyskał nowe narzędzia ?kontroli? i karania przedsiębiorców.

Konsumenci za¶ maj± nowe oręże do zawiadamiania o nieprawidłowo¶ciach w stosowanych przez przedsiębiorców wzorcach umownych.

Na podstawie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2015 r., poz 1634) Prezes urzędu będzie m.in. w trybie administracyjnym wydawał decyzje w sprawie zakazu stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umowy (obecnie robi to S±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów).

Ponadto UOKiK będzie mógł wysyłać tzw. ?tajemniczych klientów? do przedsiębiorców, aby sprawdzić, czy przestrzegaj± swoich obowi±zków.

Główne zmiany

 

1. Prezes UOKiK będzie w trybie administracyjnym wydawał decyzje w sprawie zakazu stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umowy.

2. Nie będzie aktualizowany rejestr postanowień niedozwolonych

[ Będ± dwa rejestry! Nowelizacja wprowadza bowiem nowy rejestr decyzji Prezesa UOKIK, stary za¶ będzie obowi±zywał jeszcze 10 lat tyle tylko , że nie będzie aktualizowany ! ]  – zatem po¶redniku – trzeba sprawdzać oba !

3. Konsumenci mog± składać zawiadomienia do UOKiK w zwi±zku z podejrzeniem stosowania klauzul abuzywnych

4. Prezes UOKIK w decyzji ma możliwo¶ć nakazania usunięcia skutków naruszeń stosowania niedozwolonej praktyki poprzez np. usunięcie z umów pozostaj±cych w obrocie niedozwolonych postanowień umownych

5. Za stosowanie klauzul niedozwolonych grozi sankcja w wysoko¶ci 10% obrotów

6. Prezes UOKiK ma możliwo¶ć skorzystania z instytucji tzw. tajemniczego klienta !

[UOKIK może wysłać kontrolera który udawać będzie potencjalnego klienta]

7. Prezes UOKiK ma możliwo¶ć wydawania tzw. decyzji tymczasowych

8. Wydłużony został termin przedawnienia praktyk naruszaj±cych zbiorowe interesy konsumentów z roku do 3 lat

9. Prezes UOKiK może publikować w mediach publicznych ?ostrzegawcze komunikaty? w sytuacji kiedy uzna że działania przedsiębiorcy mog± stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: