Trudni turyści to zmora właścicieli nieruchomości świadczących usługi noclegowe.
Wiele pokoi w hotelach czy pensjonatach wyposażona jest – jak to się mówi – „na bogato „.
Nawet niewielkie szkody wiążą się z ogromnymi kosztami .
Pytanie zatem, czy możemy odzyskać pieniądze za szkody powstałe po pobycie turysty – np. uszkodzona kabina prysznicowa , zbita szyba, dziura w ścianie ?
Pomysłowość gości jest przecież spora …. A na wyjeździe niejednokrotnie puszczają wodze fantazji 🙂
Co do zasady gość hotelowy odpowiada za szkody przez siebie wyrządzone.
Czasami wyrządzenie szkody następuje przez zwykłą nieuwagę turysty, są jednak sytuacje kiedy mamy do czynienia z celowym zniszczeniem mienia, szkodami spowodowanymi nieprzestrzeganiem regulaminów, libacjami alkoholowymi. Straty bywają niebagatelne w szczególności kiedy mamy do czynienia z zakwaterowaniem gościa w luksusowych kurortach.
Co w takiej sytuacji może zrobić właściciel obiektu ?
Oczywiście najprościej byłoby załatwić sprawę polubownie i uzgodnić z klientem sposób naprawienia szkody. Realia jednak pokazują, że nie jest to takie proste. Często zdarza się, że dopiero po opuszczeniu hotelu przez turystę zauważone zostają zniszczenia.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami odszkodowania za wyrządzone szkody, np. uszkodzone wyposażenie, sprzęt RTV / AGD hotelarz może dochodzić na tzw. zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym.
Oznacza to, że domagając się od gościa hotelowego naprawienia szkody, konieczne jest wykazanie wszystkich przesłanek warunkujących przypisanie mu odpowiedzialności.
Będzie to
- określenie wysokości poniesionej szkody,
- okoliczności wskazujących na winę gościa oraz
- związek przyczynowy pomiędzy jego zachowaniem i powstałą szkodą.
Na domaganie się przedmiotowego odszkodowania hotelarz ma stosunkowo dużo czasu gdyż okres przedawnienia roszczeń wynosi trzy lata od chwili, gdy właściciel obiektu dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia, nie więcej jednak niż 10 lat od dnia wyrządzenia szkody.
Dużo dłuższy termin obowiązuje, gdy szkoda wynikła ze zbrodni lub występku ? roszczenie o naprawienie szkody ulega wówczas przedawnieniu z upływem 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa, bez względu na to, kiedy poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia.
Przykładowo kradzież jest co do zasady występkiem.
Wysokość odszkodowania.
Odszkodowanie to najogólniej mówiąc zwrot wszelkich kosztów związanych z poniesioną szkodą ? zniszczeniami dokonanymi przez gościa.
Wydatki poniesione na zakup nowego sprzętu, związane z zatrudnieniem ekipy remontowej itp. ? powinny być zwrócone. Odszkodowanie polega więc na zwrocie wszelkich kosztów będących następstwem szkody.
Odszkodowanie może pokrywać:
rzeczywiście wyrządzoną szkodę czyli straty, które poniósł hotel (tzw. damnum emergens),
ponadto utracone korzyści, które poszkodowany mógłby uzyskać gdyby szkody mu nie wyrządzono (tzw. lucrum cessans).
Utrata korzyści to z reguły naturalna konsekwencja dokonanych zniszczeń.
Hotel bowiem nie może czerpać dochodów z wynajmu zdemolowanego pokoju.
Jakie działania musimy podjąć aby móc domagać się odszkodowania ?
Należy przede wszystkim pamiętać o zabezpieczeniu dowodów, wskazujących na fakt wyrządzenia szkody. Dobrą praktyką jest sprawdzanie pokoi w chwili wymeldowywania gościa. Jeśli zauważymy szkodę należy maksymalnie szczegółowo udokumentować zdarzenie. Cennym dowodem będzie protokół sporządzony przez pracowników hotelu, z ich podpisami i podpisem gościa lub stwierdzeniem odmowy podpisania protokołu przez gościa, wykonanie dokumentacji zdjęciowej, nagrania z monitoringu, rozpytanie innych gości czy byli świadkami zdarzenia, a jeśli tak zanotowanie ich danych. W wypadkach wskazujących na wandalizm warto zawiadomić Policję.
Powstanie szkody należy niezwłocznie zgłosić ubezpieczycielowi.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }