ISTOTNE ZMIANY W PRAWIE DLA PRZEDSIĘBIORCÓW. Nowe uprawnienia UOKIK ! Kilka słów o zmianach w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Elżbieta Liberda        17 kwietnia 2016        Komentarze (0)

Już od dzisiaj, czyli od 17 kwietnia 2016r UOKIK uzyskał nowe narzędzia „kontroli” i karania przedsiębiorców.

Konsumenci zaś mają nowe oręże do zawiadamiania o nieprawidłowościach w stosowanych przez przedsiębiorców wzorcach umownych.

Na podstawie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2015 r., poz 1634) Prezes urzędu będzie m.in. w trybie administracyjnym wydawał decyzje w sprawie zakazu stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umowy (obecnie robi to Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów).

Ponadto UOKiK będzie mógł wysyłać tzw. „tajemniczych klientów” do przedsiębiorców, aby sprawdzić, czy przestrzegają swoich obowiązków.

Główne zmiany

 

1. Prezes UOKiK będzie w trybie administracyjnym wydawał decyzje w sprawie zakazu stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umowy.

2. Nie będzie aktualizowany rejestr postanowień niedozwolonych

[ Będą dwa rejestry! Nowelizacja wprowadza bowiem nowy rejestr decyzji Prezesa UOKIK, stary zaś będzie obowiązywał jeszcze 10 lat tyle tylko , że nie będzie aktualizowany ! ]  – zatem pośredniku – trzeba sprawdzać oba !

3. Konsumenci mogą składać zawiadomienia do UOKiK w związku z podejrzeniem stosowania klauzul abuzywnych

4. Prezes UOKIK w decyzji ma możliwość nakazania usunięcia skutków naruszeń stosowania niedozwolonej praktyki poprzez np. usunięcie z umów pozostających w obrocie niedozwolonych postanowień umownych

5. Za stosowanie klauzul niedozwolonych grozi sankcja w wysokości 10% obrotów

6. Prezes UOKiK ma możliwość skorzystania z instytucji tzw. tajemniczego klienta !

[UOKIK może wysłać kontrolera który udawać będzie potencjalnego klienta]

7. Prezes UOKiK ma możliwość wydawania tzw. decyzji tymczasowych

8. Wydłużony został termin przedawnienia praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów z roku do 3 lat

9. Prezes UOKiK może publikować w mediach publicznych „ostrzegawcze komunikaty” w sytuacji kiedy uzna że działania przedsiębiorcy mogą stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: